II Niedziela Adwentu, rok B, 7 grudnia 2014

Z Ewangelii św. Marka (1,1-8)

Jan Chrzciciel przygotowuje drogę Panu

Początek Ewangelii o Jezusie Chrystusie, Synu Bożym. Jak jest napisane u proroka Izajasza: „Oto Ja posyłam wysłańca mego przed Tobą; on przygotuje drogę Twoją. Głos wołającego na pustyni: 
Przygotujcie drogę Panu, prostujcie ścieżki dla Niego”.
Wystąpił Jan Chrzciciel na pustyni i głosił chrzest nawrócenia na odpuszczenie grzechów. Ciągnęła do niego cała judzka kraina oraz wszyscy mieszkańcy Jerozolimy i przyjmowali od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając przy tym swe grzechy.
Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a żywił się szarańczą i miodem leśnym. I tak głosił: „Idzie za mną mocniejszy ode mnie, a ja nie jestem godzien, aby się schylić i rozwiązać rzemyk u Jego sandałów. Ja chrzciłem was wodą, On zaś chrzcić was będzie Duchem Świętym”.

każdy dzień

modlitwa brewiarzowa na każdy dzień

{youtube}wfXpYFRIO2w{/youtube}

 


Lectio Divina

http://www.lectiodivina.pl

 

Lectio Divina – II Niedziela Adwentu

 

Lectio - lektura: Iz 40,1-11; Mk 1,1-8

Aby lepiej zrozumieć:

·        podobne słowa wybrzmiewały w historii zbawienia dwukrotnie. Wystarczy porównać pierwsze czytanie i Ewangelię. Pierwsze głosił nieznany prorok zwany drugim Izajaszem (Deuteroizajaszem), drugie Jan Chrzciciel.

·        Te drugie można lepiej zrozumieć w świetle wydarzeń ST.

·        Iz zwiastuje bliski koniec niewoli babilońskiej i ogłasza radość powrotu  Izraelitów z wygnania. Oznacza to wyzwolenie i odnowienie narodu.

·        Historycznie rzecz biorąc Babilonia upada pokonana przez Persję. Dekret Cyrusa w 538 r. (oczywiście przed JCh) dawał Izraelitom dużą wolność i swobodę religijną. W ten sposób pogański władca stał się narzędziem w ręku Boga. Zostaje też odbudowana świątynia, która była zburzona przez Nabuchodonozora.

·        Po raz pierwszy pojawia się termin „dobra nowina” – Ewangelia”.

 

Meditatio - rozważanie:

Wprowadzenie.

Izrael dobrze znał swoją historię. Wracał do niej w opowiadaniach i wspomnieniach, poprzez świętowanie. Historia ta jest nie tylko historią narodu. Jest historią zbawienia, która ukazuje działanie Boga.

Pomimo wielu dowodów działania Boga w narodzie Izraelskim oczekiwano na wyzwolenie ostateczne, całkowite, oczekiwano na Mesjasza. Różne jednak były oczekiwania względem tego zapowiadanego Mesjasza. Wołanie proroka znad Jordanu miało zdecydowanie mesjański charakter. Wielu, ufając w to, że historia lubi się powtarzać, oczekiwało nowego królestwa dla Izraela, wolnego od kolejnego, rzymskiego imperium. Może dlatego nie wszyscy należycie usłyszeli głos Jana Chrzciciela? Może dlatego nie wszyscy uwierzyli mu?

Jakie są moje oczekiwania? Czego ja się spodziewam?

Jan Chrzciciel zwiastował prawdę, Mesjasz rzeczywiście przyszedł. Przyjdzie też powtórnie. Na to czekamy. Czy przypadkiem nie jestem jak ci, którzy dobrze znali historię, a jednak przegapili najbardziej przełomowy moment w tej historii?

 

Oratio – modlitwa:

Propozycje: Ps 85

 

Actio – działanie:

Jak przeżyłem pierwszy tydzień Adwentu? Co zmienię (nie tylko w działaniu – także w wewnętrznym nastawieniu) w drugim tygodniu?

 

Teksty analogiczne (tzw. marginalia). Podano za Biblią Jerozolimską.

Ewangelia według św. Marka rozdział 1

werset 2          - Ml 3,1

           3          - Iz 40,3; J 1,23

           4          - Mt 3,6

           7          - J 1,27

           8          - J 1,28. 1,33; Dz 1,5. 11,16